«Jeg husker at jeg tenkte at jeg var ensom, at han var ensom, at vi var så fulle av savn, men ikke etter hverandre. Nå tenker jeg ikke så mye på det lenger. Nå tenker jeg på at vi gikk ved siden av hverandre i snøværet, og at pappa strøk meg over kinnet og pekte på den vestlige kirkekuppelen innvirvlet i hvitt og sa: – Se der, mitt hjerte, nå er vi der snart.»
Linn Ullmans siste roman, De urolige, er en bevegende historie om
å vokse opp med berømte kunstnerforeldre, om å takle og forsones med lengsler
og tap. Med dreven dramaturgi, forløsende sorgmunter tone og velskreven
enkelhet leverer Ullmann en roman som er lettlest, spennende og samtidig
hjerteskjærende utleverende av mennesket generelt og kunstnerforeldre spesielt.
I skildringen av foreldrenes liv,
kvaler, eventyr, suksesser og smerter blir et løvetannbarn smertelig synlig. Selv om romanen handler om oppveksten til
datteren av filmikonene Liv Ullmann og Ingmar Bergman, fremstår De urolige først og fremst som en dypt
allmennmenneskelig historie om barndommens gleder, fortvilelser, lengsler og
ikke minst om tap.
Det finnes mange fallgruver
i et slikt prosjekt: Når såre barndomsminner trekkes frem, kan det lett oppstå
skjevhet; minnet er underlagt subjektets selektive luner, noe Ullmann problematiserer
innledningsvis. Hun konkluderer sorgmuntert med den utopiske drømmen om et
teleskop man kunne sett tilbake i sammen, hver gang man ble usikker på hvordan
noe var.
«Egentlig var det tre kjærligheter»,
forteller Ullmann, kjæresteparets, barnets og stedets. Slik anlegger hun et favnende
perspektiv som inkluderer de tre menneskene hun skildrer i romanen. Stedet er
Hammars, der barnet tilbringer en måned i året med faren, som har til sammen ni
barn med fem forskjellige kvinner. Resten av året bor hun hos skuespillermoren,
sammen med barnepikene som passer henne under morens mange og lange
utenlandsopphold. Fortelleren lykkes i å favne alle aktører med et
altomfattende empatisk blikk, og det er det sorgmuntre, det galgenhumoristiske,
den ømme ironien som gjør det mulig. For her er det mye å favne. Det mest
rørende ved fortellerens blikk på foreldrenes liv finner jeg i bruken hun gjør
av lignelsen om den fortapte sønn:
«De ville være barn. De
snakket om frihet og kunst, men kom løpende tilbake til tryggheten hver gang
det ukjente ble for mye. De var barn av den lille verden. Moren og faren min
ville være bortkomne sønner, begge to, og når festen var over, ville de hjem.
Eller bort. Eller bort. (…) Kanskje det både mamma og pappa trengte, var en
far. En som tok seg av dem når de hadde gått seg vill og lengtet hjem.» Slik forklares både foreldrenes utferdstrang, brudd med
konvensjoner og plikter og samtidig barnets sårbarhet: Når foreldre inntar rollen som barn, blir det
naturlig nok mindre plass til barnerollen for selve barnet, som tvinges til å
forstrekke seg, bli voksen i all hast.
Linn Ullmann hadde opprinnelig som prosjekt å
skrive en bok sammen med sin far, hvor lydbåndopptak skulle danne materialet. Som
roman forløst gjennom transformasjon av et opprinnelig prosjekt, er De urolige eksemplarisk vellykket, inspirerende og lærerik; det har den til felles med Sara
Stridsbergs roman Beckomberga. Brokker
av lydbåndopptakene finnes i romanen; de er så universelle at de føyer
seg inn under romansjangerens krav om allmenngjøring, de er samtaler mellom
datter og far, samtaler som speiler sårhet, forsoning og glemsel. Den aldrende
mannens fortvilelse over det som svinner hen, språket, minnet, sammenhengen, og
datterens sorg over dette tapet skildres med en slik innsikt og godhet for det
menneskelige at det gjør godt for leseren som kjenner seg igjen i datterens
sorg. Det ligger en nesten elegisk lindring i å lese om datterens tre
forskjellige måter å forholde seg til en aldrende far som vil begi seg til sin
mor som han forestiller seg at fremdeles er i live.
I noen scener får farens
sviktende minne en dramaturgisk effekt, som når datteren ber ham om å fortelle
om hvordan han møtte moren, og faren går i gang med en følelsesladet og
storslagen skildring av sitt første møte med kone nummer fire. «Det er Daniels
mor», sier datteren, «jeg vil du skal fortelle om min mor». Det ligger en
hjerteskjærende sårhet i dette, vi lever oss inn i en datters skuffelse over å
se kjærlighetsmøtet hun selv ble til i, nedprioriteres av faren bak andre
kjærlighetsmøter, men det skildres med en humor som får scenen til å dreie mot
den sorgmuntre komedien.
For leseren utgjør det en interessant
utfordring i at vi stadig ser for oss virkelighetens modeller, faren,
«demonsregissøren», og moren, det vakre skuespillergeniet. Spriket som oppstår mellom
de to ikonene og mor og far-karakterene i Ullmanns roman får oss til å gruble (og
kanskje kommentere i vårt stille sinn: «tenk at den store filmregissøren kjent
for sin psykologiske innsikt kunne være så klossete lite innsiktsfull i sin
omgang med egne barn, tenk at den geniale og fortreffelige skuespilleren kunne
utsette en datter for så mye ustabilitet») og slik minnes vi om virkeligheten;
for virkeligheten er jo nettopp denne kontrasten mellom liv og lære, mellom
fasaden og de innvendige rom.
Romanens tre karakterer er
navnløse: det er faren, moren og datteren. Dette grepet løsriver historien fra
det spesifikke oppgjøret en slik roman kunne ha blitt, og skriver den inn i noe
allmenngyldig. Så er det også en roman vi leser, og ikke en biografisk roman:
moren er kunstnermoren, faren er regissørfaren. Dermed blir stedene, episodene
ikke først og fremst en beretning om Linn Ullmanns foreldre, men en dannelseshistorie der
foreldrenes kunst er en sentral premissgiver.
Det er likevel umulig ikke å
assosiere til kunsten kunstnerforeldrene har skapt. Kjærlighetshistorien som
førte til fortellerens unnfangelse begynte under filmingen av Persona. Fortellerens beskrivelse av
denne filmens dveling rundt morens ansikt er karakteristisk for hvordan romanen
knytter sammen selvbiografi, romandramaturgi og kunstanalyse; det er ambisiøst
tenkt og mesterlig forløst. Likeledes er fortellerens refleksjoner rundt
begrepet «muse» et eksempel på hvordan historien både avføder og speiler
universelle tanker omkring kjønnsroller og kunsthistorie. Fortellerens nøkterne
betraktninger om skjevheten mellom den kvinnelige og mannlige kunstner kommer
som motsvar til morens oppgitte sukk (som er fullt forståelig og som vi leser
med datterens resignerte oppgitthet): Det er ingen som kritiserer ham for å
ikke følge opp sine barn.
De urolige har essayistiske innslag som rammer inn de personlige anekdotene, uten på noen
måte å forringe den personlige og emosjonelle styrken i dem. Beretning og
refleksjon glir sømløst over i hverandre, og de kulturelle referanser og
anekdoter som får plass i romanen får et fortellende preg, ikke som
demonstrasjon eller illustrasjon til historien som fortelles, men som
kulturelle anekdoter som følger livet og gir verktøy til et lesende menneske,
noen ganger som kunstreferanser som gjør det mulig å igangsette et minnearbeid;
de blir veier til verbalisering av minner som unndrar seg.
De singulære erfaringene får
dermed en allmenngyldig forankring: Fars kultur blir datters oppvekstminner og tilhørighetspunkter.
Slik kan dette arte seg i De urolige:
«Vi skulle se en film. Hver dag med faren min, unntatt søndag, var en dag med
film. Jeg prøver å huske hvilken film vi skulle se den dagen. Kanskje Cocteaus Orphée med sine tunge drømmebilder. Jeg
vet ikke. / «Når jeg lager en film», skrev Jean Cocteau, «er det en søvn, og i
søvnen drømmer jeg. Det er bare menneskene og stedene i drømmen som betyr noe.»
(…) Det tar flere minutter å venne øynene til mørket, pleide faren min å si.
Flere minutter. Derfor var avtalen å møtes ti på tre. Denne dagen kom han ikke
før sju minutter over tre, altså sytten minutter for sent. (…) Pappa var så
punktlig at punktligheten hans levde inni meg.» Her brettes filmhistorie og
filmestetikk ut som et bakteppe til et far datter-forhold sentrert rundt to
ting: kunstopplevelsen i fellesskap og punktligheten som trygghet i verden.
Denne filmseansen huskes ikke som skjellsettende på grunn av filmen – den er
utskiftbar på lik linje med de fleste romansituasjoner – men på grunn av farens
brudd med sine vaner og prinsipper. Dette bruddet er urovekkende fordi det
varsler en forandring: farens aldring og svinnende livsmestring. Det er
bevegende dramaturgi.
Sjelden har jeg sett
intertekstualiteten så forankret i liv og oppvekst som her: Cocteau-referansen
fremstår ikke som et rekkverk til eller en forlengelse av egen tekst, ikke som en
autoritet som forfatteren skriver sin egen tekst opp mot og inn mot, men som veier
tilbake til en oppvekst og en utforskning av premissene for den.
«Egentlig tror jeg at jeg
har sørget over foreldrene mine hele livet.» skriver Ullmann. «De forandret seg
foran øynene mine slik barna mine forandrer seg foran øynene mine, og jeg vet
ikke helt hvem jeg var for dem.» Slik forankrer hun egen historie i en
universell og tidløs historie om tap og livets flyktighet; tapet det innebærer
å oppleve et nært menneskes fravær etter opplevd nærvær.
Vi mister alle våre
foreldre, plutselig og uventet eller i en langsom prosess. Det er en del av
livets sorger. Det langsomme tapet er ekstra smertefullt og vanskeligere å
snakke om, fordi det opptrer som en gjentagende sorg: Den tapsrammede veksler
mellom håp og sorg, i møte med den andres nærvær og fravær. Linn Ullmann
skildrer dette vakkert og bevegende i De
urolige, med like stor innsikt som Cecilie Enger gjorde det i Mors gaver for et par år siden. Begge
bidrar de til å menneskeliggjøre et tabu ved å allmenngjøre en dypt personlig,
sterkt og smertefull erfaring, og slik skape et styrkende fellesskap.
De Uroliges store styrke er nettopp at den evner å trekke perspektivskapende paralleller mellom kunsthistorie og livshistorie med utgangspunkt i eget levd liv. Ved å blottgjøre, bearbeide og foredle universelt gjenkjennelige tapserfaringer gir den oss generøse erkjennelsesrom til gjenkjennelse og lindring.
De Uroliges store styrke er nettopp at den evner å trekke perspektivskapende paralleller mellom kunsthistorie og livshistorie med utgangspunkt i eget levd liv. Ved å blottgjøre, bearbeide og foredle universelt gjenkjennelige tapserfaringer gir den oss generøse erkjennelsesrom til gjenkjennelse og lindring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar